Sister Flower - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fleur Hendriks - WaarBenJij.nu Sister Flower - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fleur Hendriks - WaarBenJij.nu

Sister Flower

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

01 Juli 2009 | Ghana, Accra

Lieve allemaal,

Afgelopen vrijdag zijn we door onze gastpapa opgehaald bij het kantoor van SYTO. De kinderen van het weeshuis, en wij dus ook, noemen hem grandpa. Dit rit van Accra naar het weeshuis was werkelijk verschrikkelijk… We zaten in een busje (ze noemen het hier een tro tro) met ongeveer 15 mensen. De chauffeur van de bus reed als een gek!! Op zich staat Ghana bekend om het hard rijden en aan verkeersregels doen ze hier ook niet. Maar deze gek bleef ondanks de harde regen 130 km per uur rijden!!! Toen hij op ‘n gegeven moment zo een bocht wilde nemen ging het mis en vlogen we uit de bocht. We draaiden wel vier keer rond en kwamen gelukkig toen tot stilstand. Het was echt doodeng... De mensen achter ons in busje riepen de hele tijd ‘jesus’ en wij waren helemaal in paniek... De chauffeur bleek nergens last van te hebben, hij reed gewoon door! En hij bleef ook 130 km per uur rijden! Soms haalde hij op die manier ook andere auto’s in terwijl dat eigenlijk niet eens kon... We waren echt doodsbang en vertelden dat ook aan grandpa. Maar hij deed er helemaal niets aan! Hij lachte ons gewoon uit en zei; ‘that’s life’! Onze eerste kennismaking met grandpa begon al helemaal niet goed, later werd het alleen maar erger maar daarover later meer...

En toen waren we er dan.... Een aantal kinderen kwamen meteen op ons afgerend. Het viel me meteen op hoe smerig ze eruit zien. Ze dragen kapotte, veel te grote kleren met allemaal scheuren en vlekken erin. Ze wilden onze koffer en backpack voor ons dragen en zetten deze zo op hun hoofd, echt bizar, een koffer van rond de 20 kilo zo op hun hoofd!!!
We wisten dat het weeshuis erg arm zou zijn en ik stelde me hier ook op in, maar dat het zo arm zou zijn had ik niet verwacht... De kinderen zijn veel te dun en veel hebben een hongerbuikje. Ze dragen kapotte, vieze kleren en maar een paar kinderen dragen schoenen/slippers. Daarnaast stinken ze erg, hebben ze allemaal zweertjes en wondjes op hun benen en vliegen de vliegen om hen heen.
Het weeshuis bestaat uit wat losse schuurtjes, houten hutjes en een schooltje. Er is maar in een gebouwtje af en toe elektriciteit dus ’s avonds is het vaak om 18.00 uur pikdonker. Er is geen wc of douche. We hebben een gat in de grond met wat takken/blaadjes erom heen als muur en dat stelt onze wc voor. We douchen door een bak met water over ons heen te gooien. Het water is vervuilt dus we gooien er een middeltje doorheen om het te ontsmetten. Wij slapen in een apart gebouwtje op een heel dun foam matje. We hebben al twee dode muizen op onze kamer gevonden en ’s avonds gaan we eerst op spinnenjacht voordat we gaan slapen. Deze primitieve omstandigheden vind ik helemaal niet erg, ik weet dat ik over 7 weken weer een douche en wc heb! Maar de omstandigheden waarin de kinderen leven vind ik wel heel erg triest....Ze hebben geen speelgoed, slapen op de grond of op een heel dun matje en ’s nachts wordt de deur van de slaapkamer op slot gedaan.... Het ergste is nog dat ze worden verzorgd door grandpa en dat is echt de verschrikkelijkste man die ik ooit heb ontmoet. Hij mishandelt de kinderen en slaat ze met een rubberen band. Ik had al wel gelezen dat kinderen in Ghana geslagen worden maar wat hij doet is wel wat meer dan een pedagogische tik.... We hebben het nu een paar keer gezien en ik word er helemaal misselijk en naar van. Het enige wat hij doet naar de kinderen is tegen hen tekeer gaan en hen slaan. Er zit hier ook nog een andere vrijwilliger en die heeft al de vreselijkste verhalen over deze man verteld.. Gisteren vroeg Mariska aan hem waarom hij Epe, een meisje van vier jaar oud, sloeg. Hij legde uit dat hij dat deed omdat zij niet luisterde. De andere vrijwilliger zei toen dat grandpa nog gefrusteerder door deze vraag was geworden en haar nog harder had geslagen.
Het frusteert me nog het meest dat ik helemaal niets aan deze situatie kan doen. Grandpa zal niet veranderen. Het is ook nog eens super ontolerant. Hij gelooft sterk in God en dat vind ik prima, maar de manier waarop hij zijn geloof overbrengt spoort niet helemaal. Hij heeft al een aantal preken gegeven over waarom de evolutietheorie slecht is en waarom God geweldig is. Toen hij vroeg of wij gelovig zijn en ik zei dat ik dat niet ben werd hij boos en zei hij: ‘You should think again! You won’t go to heaven I’m sure of that’. Tegen de kindjes verkoopt hij ook een hoop onzin over de evolutietheorie. Hij vraagt dan tussendoor ‘Are you with me?’ en dan moeten de kindjes ‘Yes! amen’ terugschreeuwen.

Morgen beginnen we met lesgeven. We gaan het vak ‘creative arts’ geven. Op school gaat het er super chaotisch aan toe, kinderen lopen in en uit de klaslokalen, de leraren zijn er niet of zitten te eten en niemand kan ons vertellen welke klassen wanneer les hebben.
De kinderen noemen me ‘Sister Flower’ omdat ze Fleur alleen kunnen uitspreken als ‘Floer(ie)’ en dat vind ik meer op sloerie lijken, haha.. De kinderen schreeuwen om aandacht maar doen dat op een hele negatieve manier. Ze slaan elkaar de hele tijd wat echt naar is om te zien. Ook hangen ze de hele tijd aan ons en zijn ze soms erg brutaal.

Ik zit op dit moment met een heel tegenstrijdig gevoel te typen. Aan de ene kant ben ik blij dat ik hier ben omdat deze kinderen heel veel aandacht en liefde nodig hebben. Aan de andere kant zou ik me ook het liefst terugtrekken uit de hele situatie. Het enige wat ik kan doen is er de komende weken zijn voor de kinderen. Maar wetende dat grandpa hiermee door blijft gaan en de omstandigheden er niet beter op worden vind ik het wel heel erg lastig.....
Ik hoop op een positiever verhaal de volgende keer..! Ik ben heel erg blij met jullie reacties op de site, smsjes, mailtjes en telefoontjes! Het doet me echt heel goed om dat te lezen nu!

Ons weeshuis heeft trouwens een website www.voltahome.org. Deze website is opgezet door ex-vrijwilligers. Het geeft jullie hopelijk wat meer beeld bij dit verhaal.

Heel veel liefs voor jullie allemaal!!! xxxx

  • 01 Juli 2009 - 16:37

    Marloes:

    nou.. ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen zeg... wat heftig allemaal... let maar op voor die man iig... en ja probeer er maar het beste van te maken met de kindjes...

  • 01 Juli 2009 - 19:36

    Dieke:

    Hey Fleur,

    Jeetje wat maak jij veel narigheid mee op moment. Wat eng dat die man zo hard rijdt. Ik sprak Josje en toen vertelde ze dit ook. Ik werd er helemaal rillerig van.
    Wel super leuk dat je les gaat geven.
    Hopelijk komt het allemaal goed. Maar laat je niet gek maken door die grandman!!

    Kus Dieke

  • 01 Juli 2009 - 21:07

    Sarah:

    Lieve fleur,ik had al een beetje wat van je verhaal meegekregen maar ik vind het erg heftig om te lezen! Ik vind het knap dat je nog ergens een positieve motivatie kunt vinden en ik weet zeker dat jij die kinderen een stukje liefde, respect en waardering kan geven! Succes en ik denk aan je!

  • 01 Juli 2009 - 21:28

    Sarah:

    Lieve fleur,ik had al een beetje wat van je verhaal meegekregen maar ik vind het erg heftig om te lezen! Ik vind het knap dat je nog ergens een positieve motivatie kunt vinden en ik weet zeker dat jij die kinderen een stukje liefde, respect en waardering kan geven! Succes en ik denk aan je!

  • 02 Juli 2009 - 05:35

    Ralph Esser:

    hoi fleur heb je daar in Ghana al van het eten geproefd? Is het net zo lekker als bij hotel de botel? Ik hoop dat je geen heimwee krijgt (naar mij grapje) superdikkegroeten van Ralph

  • 02 Juli 2009 - 05:48

    Stichting Muses:

    hee fleur!!
    jeetje wat een verhaal zeg! wel heftig hoor allemaal.. ik kam me voorstellen dat je je nu een beetje tegenstrijdig voelt.. maar iig genoeg te doen en gelukkig hebben jullie geld ingezameld dus kunnen jullie hopelijk iets doen. geef de kids iig maar lekker veel aandacht!
    gr Nicole

  • 02 Juli 2009 - 10:07

    Hilde:

    Hey Fleur, ik schrok echt van je nare verhalen deze keer. Hopelijk kunnen jullie de kinderen leuke lessen geven en ze wat opvrolijken. Lijkt me erg lastig nu, maar je doet wat je kan. Je kan me altijd smsen/mailen/bellen. Veel succes! Xxxx!

  • 02 Juli 2009 - 11:10

    Peggy:

    Lieve Fleur,

    Jeetje wat een verhaal... Het is heel moeilijk om hier mee om te gaan. Vertel zo min mogelijk over je eigen geloof en roep zo veel mogelijk ja en amen (letterlijk). Praat gewoon eens op een rustige manier met hem en vertel hem dat je het niet prettig vind als hij de kinderen slaat. Laat aan iedereen daar zien dat kinderen echt opleven als ze aandacht en liefde krijgen zonder geslagen te worden. Ik denk dat je ook best tegen hem kan zeggen dat je niet wil dat hij de kinderen slaat als jullie er bij zijn.

    Heel veel sterkte, het is gewoon moeilijk. Maar kijk naar de kindjes en speel met ze, ze gaan de beste 7 weken van hun leven tegemoet, en daar kun jij voor zorgen!

    Liefs,
    Peggy

  • 02 Juli 2009 - 18:53

    Nienke En Sophie:

    Hey!
    Per toeval ontdekten we jullie berichtje op deze site. We herkenden direct de situatie die je beschrijft. We kunnen ons helemaal inleven want wij zijn vorige zomer ook in Volta Home vrijwilliger geweest. We hadden de eerste dagen precies hetzelfde gevoel als jij nu beschrijft. We hebben doorgezet en nu denken we nog vaak terug aan de toch wel mooie tijd die we uiteindelijk hebben gehad. Super dat jullie ook doorzetten en we zouden graag met jullie in contact komen. We willen natuurlijk alles weten van alle kindjes! Mocht je vragen hebben of iets van ons willen weten kun je dat altijd vragen.
    Zet hem op en maak er het beste van. De kindjes zijn echt fantastisch als ze een beetje vertrouwen in je hebben. En vooral met de oudere jongens (als deze er nog zijn) kun je een goed gesprek hebben. Heel veel succes en vooral veel plezier!

    Groetjes Sister Sophie en Sister Nienke ;)

    (sophieplasschaert@gmail.com)
    (nienk87@hotmail.com)

  • 02 Juli 2009 - 20:26

    Vanes:

    Hey Fleur,

    Ik dacht laat ik weer eens een vrolijk verhaal van je lezen, maar dit was echt vreselijk om te lezen en voor jou natuurlijk verschrikkelijk om te zien.. Ik hoop dat je ondanks de omstandigheden toch je positiviteit op de kinderen over kunt brengen en dat jullie misschien nog iets kunnen doen om die man enigsinds op andere gedachten te brengen, maar zo te lezen is dat wel een heel moeilijk en waarschijnlijk onmogelijk verhaal.

    Heel veel succes met de situatie en hopelijk veel plezier met de kinderen! Ik heb heel veel respect voor je en ik vind het echt super knap van je dat je dit doet!

    Liefs Vanes

  • 03 Juli 2009 - 14:32

    Jos:

    Hoi lieve schat!!
    Kom net terug van het schoolkamp met de kinderen van groep 8! Wat een schril contrast tussen "jullie" kinderen en die van ons!! Ik vond het heftig om te horen en te lezen hoe het daar aan toe gaat. Wel anders als wat je zo op de site van Volta Home leest en op de foto's ziet. Inmiddels heb ik ook begrepen dat jullie niet de enige vrijwilligers zijn, die dit zo meemaken. Er waren voorgangers die hetzelfde hebben ervaren!! Probeer de kinderen maar zoveel mogelijk te geven! En denk ook aan jezelf. Je moet het wel vol kunnen houden!! En wat die grandpa betreft, veranderen zul je hem niet, maar laat wel op een rustige manier merken dat je zijn gedrag t.o.v. de kinderen niet pretiig vindt. Lieve schat, veel sterkte! We bellen je vanavond!!
    xxxxxxxx mama

  • 04 Juli 2009 - 19:19

    Marion:

    Hallo Fleur,
    vandaag weer even bijgelezen...dat is niet mis wat je daar beleeft! Erg frustrerend ook te weten dat je eigenlijk niets aan zo'n man kunt veranderen. Maar geweldig dat je het van de positieve kant blijft zien. Trek je op aan de gedachte dat jij daar heel veel goeds doet en de kinderen aandacht en liefde kan geven. Veel sterkte en zet je schrap:you can do it!
    Liefs Marion.

  • 04 Juli 2009 - 22:28

    Sharonne:

    He Fleur,
    Klinkt verschrikkelijk! Maar wel uniek dat je dit meemaakt. Je kan maar 1 ding doen: de tijd geven om te kijken of jij iets kan betekenen voor die kinderen. Zo ja: dan blijf je natuurlijk! Veel sterkte en succes en ik hoop dat je contact krijgt met die grandpa!
    xxx Sharonne

  • 05 Juli 2009 - 12:49

    Daan:

    Hoi Fleur,

    Ik had al van je moeder gehoord dat je werk als vrijwilligster aan de ene kant erg leuk is, maar aan de andere kant erg moeilijk. Ik denk altijd maar zo; Elk verschil, elke stukje liefde, elk beetje structuur dat jij die kinderen kan geven is al waardevol en ik denk dat het feit dat je daar nu bent er al voor zorgt dat je in de hemel terecht komt. Heel veel succes en geniet ze!!!!!

    groetjes,

    Daan

  • 07 Juli 2009 - 10:51

    Job:

    Hey Fleur!Phoe wat een heftig verhaal zeg!Je verhaal is duidelijk anders van toon dan de eerdere verhalen die ik van je gelezen heb!Lijkt me vreselijk om je zo machteloos te voelen!Je zou deze kinderen zoveel beters toewensen!Heel veel sterkte in ieder geval daar!

  • 07 Juli 2009 - 11:50

    Tess:

    Hi Fleur,

    Wat een heftig verhaal zeg! Niet gedacht dat de situatie zo erg is..

    Maar jullie kunnen niets meer dan de kinderen daar veel liefde geven!
    Heel veel succes en ik denk aan je! X Tess

  • 07 Juli 2009 - 17:50

    Anja:

    Tsjaah.. wat kan ik nog anders zeggen dan zoal in onderstaande reacties staat?! Je verhaal roept bij mij ook die gevoelens op :( Maar die vorige vrijwilligers geven wel wat hoop om er wat van te maken.. sterkte & succes en hou vast aan je eigen doel, ondanks de indruk die de gang van zaken op je zal maken voor je leven! Hoop dat je straks toch die positieve 'omslag' ervaart ;) En ben benieuwd hoe het lesgeven gaat bevallen!
    Liefs xx

  • 09 Juli 2009 - 11:34

    Madelon:

    Heey fleur!

    Jee ik schrik wel van je verhaal zeg! Vreselijk dat ze er zo hard rijden! Kan me voorstellen dat je er met een dubbel gevoel zit. Veel sterkte en succes! xx

  • 11 Juli 2009 - 20:00

    T.Carla En T.Mieke:

    Hoi Fleur,
    Daar is moed voor nodig en die heb jij!! Wat een toestanden maak je daar mee, maar ben er van overtuigd dat je, door gewoon jezelf te zijn, heel veel goed doet daar. Laat die arme schatjes voelen dat zij straks degenen zijn die aan deze wantoestanden een einde moeten maken.Natuurlijk vergt dat tijd en begrip maar het kan als ze er zelf in leren geloven. Over geloven gesproken, die papa denkt toch niet dat hij met zo'n vreselijke houding naar die kinderen toe straks zelf op de goede stoel "boven" komt te zitten?? Lieve Fleur we wensen je nog heel vruchtbare weken en met Obama ( die gisteren in Ghana was) zeggen we" Yes, you can!!"
    Heel veel liefs van t.Carla en t.Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2009

Home sweet home...!!

06 Augustus 2009

Mijn allerlaatste berichtje vanuit Ghana...!

30 Juli 2009

Bye bye.........

22 Juli 2009

Terug in Accra!

13 Juli 2009

Hoppa!
Fleur

Van 14 juni t/m 17 augustus 2009 ga ik naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen.

Actief sinds 27 April 2009
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 16393

Voorgaande reizen:

14 Juni 2009 - 08 Augustus 2009

Ghana

Landen bezocht: