Bye bye......... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fleur Hendriks - WaarBenJij.nu Bye bye......... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fleur Hendriks - WaarBenJij.nu

Bye bye.........

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

30 Juli 2009 | Ghana, Accra

Heey!

Bedankt voor jullie reacties, smsjes en e-mails :-)
Een berichtje opnieuw vanuit Accra..!

Ik zal eerst vertellen hoe het bij de social welfare is gegaan vorige week vrijdag...
We hebben een erg positief gesprek met de directeur van de afdeling "child rights and protection" gevoerd!! We hebben hem ons verhaal verteld en hem de e-mails van de oud-vrijwilligers gegeven. Hij reageerde heel begripvol en vond de situatie ook erg zorgwekkend. Eigenlijk had ik dat niet verwacht omdat ik dacht dat ze meer zouden denken: daar zijn weer twee vrijwilligers die het beter denken te weten. Sowieso is de Ghanese cultuur heel anders wat betreft het corrigeren van kinderen. Zo vinden ze het hier bijvoorbeeld normaal dat een kind met een stok geslagen wordt.
De directeur gaat meteen actie ondernemen! Hij gaat iemand van de social welfare naar het weeshuis sturen die de situatie voor een tijdje in de gaten gaat houden. Degene gaat grandpa op de regels wijzen waaraan hij zich moet houden als hij een weeshuis wil runnen. Als degene vindt dat de omstandigheden in het weeshuis te slecht zijn wordt het weeshuis eventueel gesloten. Het kan ook zijn dat het weeshuis onder toezicht komt te staan en dat er iemand van de social welfare blijft wonen om de situatie en grandpa in de gaten te houden. Wij vinden die laatste optie het beste omdat we het voor de kinderen het fijnst zouden vinden als ze bij elkaar kunnen blijven.
Het weeshuis en de school staan trouwens niet eens geregristeerd! Dat was al een reden om het weeshuis te sluiten volgens de directeur. Hij wil er nu ook voor zorgen dat, als het weeshuis er blijft, de kinderen naar de school in het dorp toe gaan. Hij vindt het heel raar dat de kinderen geen onderwijs daar krijgen.
Ik ben in ieder geval echt super blij met dit positieve gesprek en kan het nu ook met een veel beter gevoel afsluiten!!!!

Afgelopen vrijdag zijn we terug gegaan naar het weeshuis voor de laatste dagen daar.
Ik heb nog meer sponsorgeld uitgegeven. Ik heb stof voor nieuwe uniformen voor de kinderen gekocht. Ook heb ik voor een gezin in het dorp een enorme zak rijst, olie, blikken tomatenpuree, kruiden en verse tomaten gekocht. Zij hadden namelijk verschillende keren briefjes naar ons gestuurd en gevraagd om eten omdat ze geen geld hebben om dit te kopen.
Daarnaast heb ik voor Sister Ma Abena (de dochter van grandpa die naast het weeshuis woont en ook voor de kinderen zorgt) materialen voor haar keuken gekocht. Ze kan nu een echt huisje bouwen van het cement, hout en golfplaten die jullie (!) haar gegeven hebben. Ze is er helemaal gelukkig mee en zei: "God bless them all!"

Gisteren hebben Hanneke en ik afscheid genomen van de kindjes... Ik heb ze allemaal getrakteerd op snoep, een ballon en een pen. Het afscheid vond ik erg moeilijk. Een aantal kinderen waren echt hartverscheurend aan het huilen en dat raakte me echt diep... Ik vond het echt heel moeilijk om ze achter te laten. Ik heb flink met ze geknuffeld (kon ze bijna niet loslaten!) en ze getroost en toen moesten we echt gaan... Wat was dat een moeilijk moment! Gelukkig maar dat de omstandigheden in het weeshuis beter gaan worden anders zou ik het nog moeilijker vinden.

Nu zitten we weer in Accra bij Mama Mina! Er logeren op dit moment tien Nederlandse meiden bij haar dus het is een gezellige boel. Mariska is hier nu ook en blijft tot en met zondag bij ons. Dan gaat zij terug naar het weeshuis. Ze is daar dan samen met nog een andere vrijwilliger, Nick.
De komende dagen willen we een beetje gaan relaxen en volgende week gaan Hanneke en ik naar Cape Coast en Kakum National Park. Wat we verder nog gaan doen weten we nog niet precies. Het gaat nu wel echt snel, over iets meer dan een week zitten we al in het vliegtuig. Heerlijk! :-) Lieke en Riette komen me ophalen en dat is erg fijn! Papa en Mama vertrekken namelijk morgen naar China..!

Ik ga zo proberen om wat foto's te plaatsen want ik zit voor het eerst hier op super snel internet en ik heb ontdekt dat ik dit via mijn mp3 speler kan doen (en daarvan heb ik het kabeltje wel bij me..!) Hopelijk lukt het anders zullen jullie nog een weekje moeten wachten!

Veel liefs van mij!




  • 30 Juli 2009 - 13:45

    Sanne:

    Hee Fleur!

    Wat fijn om te lezen dat jullie een goed gesprek hebben gehad in Accra!! Ik hoop echt dat die grandpa flink wordt aangepakt en dat de kindjes allemaal bij elkaar kunnen blijven!
    Ik zit hier ontzettend saai te zijn in de UB... Met m'n scriptie schiet het niet zo op, dus ik vind het wel leuk om weer een berichtje van je te lezen!
    Heel veel plezier in Cape Coast en in Kakum NP! (Heb je het boek 'De zwarte met het witte hart' van Arthur Japin gelezen?)
    Ik ben benieuwd naar je foto's!!

    Liefs! XX

  • 30 Juli 2009 - 13:46

    Sanne:

    Hee Fleur!

    Wat fijn om te lezen dat jullie een goed gesprek hebben gehad in Accra!! Ik hoop echt dat die grandpa flink wordt aangepakt en dat de kindjes allemaal bij elkaar kunnen blijven!
    Ik zit hier ontzettend saai te zijn in de UB... Met m'n scriptie schiet het niet zo op, dus ik vind het wel leuk om weer een berichtje van je te lezen!
    Heel veel plezier in Cape Coast en in Kakum NP! (Heb je het boek 'De zwarte met het witte hart' van Arthur Japin gelezen?)
    Ik ben benieuwd naar je foto's!!

    Liefs! XX

  • 30 Juli 2009 - 13:49

    Marieke:

    Hee Fleur!
    Super goed om te horen dat er actie wordt ondernomen! Inderdaad veel fijner om op deze manier af te sluiten. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.. En natuurlijk fijn om te horen dat je met het sponsorgeld wat hebt kunnen betekenen voor de mensen.
    Geniet nog van je laatste week en tot gauw!
    Liefs Marieke

  • 30 Juli 2009 - 14:15

    Stichting Muses:

    Hoi Fleur,

    Wat een mooie afsluiting van je project en wat een fantastische
    besteding van het sponsorgeld! Leuk dat je voor verschillende doelen hebt kunnen besteden!! Geniet van je laatste dagen in Ghana en alvast goede reis terug naar Nederland! Ik zal je het evaluatieformulier emailen, alvast veel dank voor het invullen!

    Vriendelijke groet,

    Stichting Muses
    Nienke


  • 30 Juli 2009 - 18:19

    Tessa:

    Hey Fleur!

    Super om te horen dat het gesprek positief heeft uitgepakt :-)

    Geniet van je laatste weekje! Hoe laat kom je volgende week zaterdag aan?

    Kuss

  • 30 Juli 2009 - 21:21

    Jan En Jos:

    Ha lieve Floos!
    Nog een nachtje slapen en dan vertrekken we naar China. Jij bijna terug en wij net weg. Dat hebben we niet zo goed gepland, maar gelukkig zijn er een heleboel mensen die jou met open armen gaan verwelkomen!! En het zal ook heerlijk zijn om Pepijn na al die weken weer te zien!! Jullie zullen elkaar vast een heleboel te vertellen hebben!!!! Fijn dat jullie zoveel bereikt hebben voor de kinderen in het weeshuis! Zo kun je ook meer genieten van je laatste Ghanese week!
    Je zult vast met een voldaan gevoel naar huis komen!!
    Veel liefs, xxxx papa mama

    Veel liefs, papa en mama

  • 31 Juli 2009 - 08:11

    Dieke:

    Hey Fleur!

    Wat fijn om te horen dat jullie weer een stap verder zijn gekomen. Hopelijk wordt er nu echt wat aan gedaan. Kan me heel goed voorstellen dat het erg moeilijk is om afscheid te nemen van de kindjes.

    Geniet nog even van je laatste weekje!!

    Veel liefs, Dieke

  • 01 Augustus 2009 - 22:06

    Vanessa:

    Lijkt me zeker een goede afsluiting! Ik ben erg benieuwd naar de foto's dus laat maar komen ;-)

    Veel plezier en alvast een goede reis!

    xx

  • 02 Augustus 2009 - 17:54

    Anja:

    Ha Fleur, well done!! Moet een hele ´opluchting´ zijn ;) Hopelijk kun je via die andere vrijwilligers ook nog volgen hoe het verder verloopt in het weeshuis..
    Nu in ieder geval nog genieten van Cape Coast e.d. En alvast een goede terugreis gewenst!
    liefs x Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2009

Home sweet home...!!

06 Augustus 2009

Mijn allerlaatste berichtje vanuit Ghana...!

30 Juli 2009

Bye bye.........

22 Juli 2009

Terug in Accra!

13 Juli 2009

Hoppa!
Fleur

Van 14 juni t/m 17 augustus 2009 ga ik naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen.

Actief sinds 27 April 2009
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 16364

Voorgaande reizen:

14 Juni 2009 - 08 Augustus 2009

Ghana

Landen bezocht: